Arkiv | 11 maj, 2010

Simhall & sanndröm

Natten till igår drömde jag att jag & B var i SydAfrika. Så här skrev jag till min kompis igår morse:

Have been dreaming intensely about SA tonight!

I don’t remember many details, but I think it was only B & I visiting; and we were looking for a hospital called Gordon’s Hospital since we were going to meet D & R… But when we finally found Gordon’s we were redirected to another hospital with some flower- or -garden as part of the name?

I also have some memory about a sky blue colour; I think D was wearing a wide skirt with big, blue flowers on it…

As I said I don’t remember many details, but I woke up feeling stressed and a bit worried…

Fick svar från D att hennes mamma hade blivit dålig (hon har problem med bl a blodtrycket) och att hon & R (=dottern) hade åkt hem till henne sent på kvällen & stannat där över natten. Dom ville skjutsa henne till en klinik som heter Glynnwood clinic (-wood…), men mamman ville stanna kvar hemma. Dom har för övrigt ett sjukhus i närheten av dom som heter Wits Donald Gordon Medical Centre och D hade mycket riktigt en blommig kjol på sig…

Till saken hör att jag aldrig varit hemma hos, eller ens i närheten av, där D bor eftersom vi träffades hemma hos F som vi bodde hos, och som bor i en helt annan del av ”Stor-Johannesburg”, ungefär som att bo i Sigtuna & Södertälje…

Även i söndags hade jag en deja-vu som förvånade familjen eftersom jag bröt in & berättade vad som skulle hända i situationen vi var i, och tack vare det kunde vi spara en halvtimmes strul…

Jag har alltid varit lite små-synsk och har ofta sett/hört/kännt sån’t som ingen annan märkt; bl a kom makens farfar till mig samma natt han dog, tittade till B som var nyfödd (han hade aldrig träffat henne), och bad mig berätta för maken att han hade gått eftersom det skulle vara svårt för familjen att ringa & berätta (det är snudd på omöjligt att ringa utomlands från Kuba), så släkten på Kuba blev minst sagt chockad när maken ringde samma morgon…

Kanske är det så att den kanalen börjar öppnas inom mig mera nu?

Jag märker också att E har ärvt en del av det där; ofta så märker jag på honom att han latg märke till samma sak som jag har… Väldigt praktiskt när man träffar folk också; visst har jag gått på lite nitar, men oftast så är det för att jag inte velat tro på mitt första intryck. Ska bli bättre på att lyssna på mig själv! 🙂

Igår, på väg hem från jobbet, ringde jag till B & bad henne åka hem med E och börja göra läxorna eftersom vi kunde åka till simhallen när dom var färdiga med läxorna. Gissa om det blev en ljudbang över Akalla?! E har ”Hemliga läxan” varje vecka; dom får ett givet ämne som dom ska skriva minst en skrivbokssida om. I vanliga fall brukar han krysta ur sig en trekvartssida & se’n är det som att klämma blod ur en sten att fylla de sista raderna. Nu skrev han 1½ sida av bara farten! B hade ett A4 matteläxa (hon ligger så långt fram i matteboken att hon får extrauppgifter), nu håller dom på med min favoritmatte – geometri. 🙂 Dessutom hade hon en läsförståelseuppgift att svara på; källkritik och ordförståelse, 12 uppgifter som hon var snudd på klar med när jag kom hem!

Vi fick en härlig kväll i simhallen; tror jag ska lägga in det som en stående punkt på dagordningen; perfekt familjeaktivitet även om maken kom dit först när vi var på väg in i duschen eftersom han fastnat i ett möte på jobbet. Härligt att ha simhall på cykelavstånd även om det är konstigt folk där. Tänk att man är tvungen att sätta upp lappar om att man inte får färga håret & använda oljor i bastun…

Trevligt med en reality check i duschrummet också – jag duger! 😉

Dagens agenda består av scouterna.

Imorgon ska B ha försenat födelsedags-/pyjamasparty (underbara grannen sms’ade & erbjöd E att sova över hos dom så han inte ska få nå’ tjejbaciller! Maken försökte få smita på bio, men han slapp ju förra pyjamaspartyt, så han slipper inte!), så torsdagen går åt till det.

På fredag måste både jag & maken jobba, vi får sällskap av B&E eftersom fritids är stängt.

På lördag skulle vi ha gått på 10-års kalas, men B&E har hajk i helgen så vi blir barnlösa lör-sön. Tror vi tar det lugnt hemma; kanske går på bio?