Tips & tankar kring Bahia Feliz på Gran Canaria


Vi var på Gran Canaria under perioden 7-21 juli 2009 & jag tänkte här passa på att skriva ner några tips & tankar om vår resa…

Vi bodde på Playa Feliz som är ett Aparthotel, dvs består av små bungalow-lägenheter i Fritidsresors Bahia Feliz. 

Vår lägenhet bestod av ett sovrum med stor garderob, ett vardagsrum med bäddsoffa & kokvrå & ett förhållandevis stort badrum med dusch med sladdrigt duschdraperi. I det stora hela var lägenheten bra, men jag saknade förvaring/hylla i badrummet. En isbricka till frysen hade också varit bra… Städningen var bra; dom städade alla dagar utom onsdagar & söndagar, vilket det hade varit bra om man fått info om i förväg… En dag diskade dom t o m åt oss när vi stressat iväg från frukosten utan att hinna diska efter oss. Städerskorna, liksom övrig personal på hotellet, var både trevliga & hjälpsamma.

Poolområdet bestod av två pooler, en plaskbassäng för barn upp till 3-4 år & en större bassäng med ett djup mellan ca 1.30 – 1.65, dvs inte helt lyckat om man har barn mellan 5-10 som inte simmar så bra. Vi hade inga problem, men många föräldrar var tvungna att vara med barnen i poolen hela tiden. Vi turades bara om att hålla koll från solsängarna brevid poolen… 🙂 Det fanns också små strandområden alldeles brevid hotellet med rullsten. Själv var jag inte i & badade där men maken & E tyckte det var helt ok… Däremot så var det inte så himla fräscht runt poolerna eftersom dom bara sköljde av plattorna en gång i veckan så det blev mycket saltavlagringar & smuts…

Men det värsta av allt var nog helgerna när lokalbefolkningen som köpt sina lägenheter var där… Varje bungalow var för max 4 pers, men dom kom i stora flockar om 8-10 pers… Det innebar ju att poolen blev överfull dessa dagar & solsängarna gick åt som smör i solsken… Dom flesta gillade inte heller ljudnivån & skränandet, men jag är ju van med sån’t… 😉 Fast vad som var mindra fräscht var att varje lördag & söndag vi var där så var det nå’n j:vel som sket (!) i poolen! Och det var inget barn heller med tanke på storleken på det som flöt upp. Minst sagt äckligt också att dom inte stängde av poolen & åtminstone tömde den delvis utan bara pytsade i nå kemikalier som skulle rena…

Buffén var minst sagt enkel, bestod mest av grytor & vi åt bara där två kvällar efter att ha fått gå in & tittat vad som fanns. Visst hade det blivit billigare med halvpension än att gå ut & äta i det svindyra bazarområdet som vi gjorde, men det hade inte känts som om man fick valuta för pengarna direkt… Det fanns också en snack/lunch-meny under dagtid, men det fanns inget som kostade under 50-lappen, och då tillkom drickat… Och naturligtvis var det mesta friterat… Men personalen berättade att dom höll på att ta fram en ny meny…

Fritidsresor gjorde stor sak av sin BBQ-kväll på Coco Loco baren som var deras show-bar på grannhotellet Orquidias område, så vi bestämde oss för att gå dit första söndagen eftersom det var min födelsedag & B dessutom ville uppträda på ”Bamse Stars”, men det var resans största besvikelse! €66.- för oss 4 inkl. en öl/läsk eller ½ flaska vin. Maten bestod av kycklingklubbor, nå’ grå karréer, köttlösa revbenspjäll, torr korv & för barnen hamburgarkött & varmkorv. Dessutom 5-6 salladsgrönsaker. Vi beklagade oss för kocken & undrade när resten skulle komma & han bad om ursäkt och sa att det var allt som serverades… Dessutom berättade dom (det har sina fördelar att kunna prata med personalen på deras egna språk…) att ingenting var grillat, utan tillagat i ugn… Just en tjusig grillkväll Fritidsresor dukade upp! Vi klagade direkt till Fritidsresors personal på plats, men fick bara till svar att dom skulle framföra våra klagomål till chefen. Det var först 4-5 dagar senare när vi på nytt tog upp det med Fritidsresors personal när de gick förbi vid poolen som vi kunde göra en reklamation som slutade med att vi fick hela beloppet tillbaka. En flott gest, men tyvärr så förstördes ju min födelsedag iallafall & man kan ju knappast göra om dagen…

Något som jag däremot kan rekommendera är Fritidsresors Stora Ö-tur! En heldags guidad tur upp längs östkusten till Las Palmas, därefter diagonalt in över ön upp till toppen av Telde längs slingrande bergsvägar som man inte bör ha klent hjärta för att åka på… *ryyyys* Lunchen uppe i Vega de San Matteo kan jag verkligen rekommendera, en stor, fräsch buffé med mycket inhemska rätter och trevlig personal! 🙂 Fast jag hade gärna haft lite mer tid på oss både i Las Palmas & efter lunchen i San Matteo…

Läget för Bahia Feliz är inte direkt det bästa, du kan inte gå till närmaste stad eftersom strandpromenaderna ofta slutar i låsta portar utan kommer som längst till Playa del Aguila som ligger ungefär mitt emellan Bahia Feliz & San Augustin. En taxi till San Augustin kostar ungefär €5 enkel resa… Nackdelen med läget är naturligtvis att du är hänvisad till att äta i det lokala bazarområdet där det fanns kanske dussinet restauranger; visserligen både fräscha & med god mat, men p g a läget så tar dom ju ordentligt betalt… Kinamaten t ex på båda kinarestaurangerna i bazaren kostade ungefär dubbelt så mycket som den kostade den dagen vi åt i grannstaden Vecindario den dag vi var där på marknad. Men man åker ju inte buss 20-30 min med ungarna bara för att äta middag på kvällen, och en taxi skulle äta upp vad man tjänade in på priset…

Den enda prisvärda restaurangen som vi hittade var El Sultan inne på Hotel Orquidias område; visserligen dyrt (ca €55 för oss med två barnmenyer & två vuxna), men prisvärt eftersom det var både gott & mycket.

Det finns tre Supermercados (snabbköp) i bazarområdet, ett som ligger inne i området alldeles vid torget i slutet av bazaren, men det var både skitigt & hade mycket utgångna datum. Personalen var dessutom snorkig & snackade skit om kunderna bakom ryggen på dom eftersom dom räknade med att dom inte förstod. Något jag näpste av illa kvickt & satte dom på plats innan vi gick & handlade på ett annat ställe. Den största & mest välsorterade supermercadon ligger vid en liten lekplats bå baksidan av bazaren, längs gatan som leder till Hotel Orquidia. Men jag rekommenderar att man hyr bil, eller tar bussen till det stora köpcentret Atlantico som ligger vid Vecindario (finns direktbuss) där det finns en gigantisk Carrefour (typ Coop Forum eller Ica Maxi) med bra priser. Samtidigt kan man ju passa på att shoppa i de övriga butikerna i köpcentret.

Ett annat köpcentrum jag kan rekommendera är El Muelle som ligger i Las Palmas. Ta bussen från Bahia Feliz till Las Palmas & kliv av vid ändhållplatsen, Santa Catalina. Där finns det dessutom en stor marknad varje söndag, men då är El Muelle stängt precis som alla andra butiker på söndagarna… 🙂

Vi åkte till marknaden i Puerto Mogan, och bara resan dit är värt utflykten, men det tar nästan 1½ timme dit med buss, så ta med vatten & passa på att gå på toa innan ni åker… 😉 Marknaden är inte stor, men utbudet var det bästa om man gillar originalitet. Både marknaden i Santa Catalina & Vecindario är mycket, mycket större, men på dessa två så är det mest kläder (som liknar lump-stånd), afrikanskt hantverk, klockor, skärp & plånböcker…

I övrigt så låg vi mest vid poolen & slappade… 😉

—————————————————-

Hej alla ni som hittat hit letandes efter info om Bahia Feliz. Det skulle vara roligt om ni berättar vad ni också tycker om Playa- & Bahia Feliz med en liten kommentar! 🙂

37 tankar om “Tips & tankar kring Bahia Feliz på Gran Canaria

  1. Å det är pga av ovanstående som jag slutat åka på charter… Helt ok när barnen är mindre, men sen är det faktiskt mycket trevligare att åka på egna resor utan en massa andra inblandade. En sistaminuten då och då går bra, då vet man att man inte betalar överpris för att bli besviken.

    Hoppas ni klagar direkt hos fritidsresor angående bajset i poolen. Nån ersättning borde ni ju kunna få.

  2. Hej
    Roligt att läsa om er semester i Bahia Feliz. Har själv varit dår tre gånger tidigare men då bott på Monte Feliz. Nu har jag bokat Playa Feliz till nästa sommar. Blir lite tveksam om jag ska ändra hotell, då vi aldrig upplevt det du skriver om när vi bott på MF… Vad bra att du satte surtanten i supermercadon på plats. Hon var verkligen fel dam på fel plats 🙂
    Du har inga bilder att visa från Playa Feliz?
    Cattis

  3. CattisH, jag tror gott att du kan satsa på Playa Feliz i sommar, det var mycket ändringar på gång med nya menyer och Fritidsresor skulle köpa upp fler av lägenheterna (nu runt nyår har jag för mig), så då är det mesta åtgärdat. Och i och med Fritidsresor tar över större del av hotellet så kommer säkert poolområdet hållas efter mera också.
    Jag har inte varit på Monte Feliz, men kan ändå rekommendera Playa Feliz, vi trivdes bra, fast nästa gång vi åker så blir det nog Teneriffe igen eftersom vi tycker bättre om den ön… 🙂

  4. Hej
    Har alldeles precis kommit hem från Bahia Feliz. Jag och min fru har varit där i 1 vecka på Playa Feliz och säger bara en sak… Det var alldeles underbart. Rent, Fräscht och inget festande och annat ”skit” och inte i poolen iheller. Eftersom jag är j-vligt känslig för ”partynissar” kan jag säga att jag har inte ens hört något sådant som du beskriver. Vi satt på terassen långt ut på småtimmarna där vi inte hörde något festande så det måste bara vara att ni har haft en fruktansvärd otur på tanke med att i hotellreglerna stod där att de skulle vara tyst efter klockan 23.00
    Så med andra ord så kan jag varmt rekommendera en resa dit utan problem och även med dom som har barn med sig.
    Så gå gärna in på vår blogg och kolla våra semesterbilder.

  5. Jörgen,
    trevligt med lite feedback! 🙂
    Partajandet var inte alls på kvällstid, utan dagtid vid poolen under helgen; på kvällarna var det, precis som du säger, lugnt & skönt! 🙂

    Ser fram emot att se era semesterbilder!

  6. är det mycket kackerlackor i Playa Feliz?
    Jobbar killen med det korta svarta lockiga håret kvar?
    Och tjejen med det lockiga håret?

  7. Mari,
    vi såg en enda kackerlacka medans vi var där, och så fort vi sa till i receptionen så kom dom med en sprayflaska insektsmedel…
    Det fanns en kille med kort, lockigt hår i uteserveringen, kan det vara han du tänker på? Å andra sidan så är det ju inte direkt ovanligt med kort, svart, lockigt hår på killarna där… 😉
    I receptionen satt det en tjej med jättefint lockigt, lite rödtonat hår, och i butiken fanns det en annan lockig tjej… 🙂
    Men oavsett frisyr så var hela personalen både snälla & hjälpsamma! 🙂

  8. Ok. Då vet jag vad jag ska göra om jag ser en kackerlacka.
    Den killen som jag tänker på ska jobba i receptionen har jag för mig. Är dock lite osäker på namnet.

  9. Mari, när personalen från Fritidsresor är på plats kan dom hjälpa till att tolka, men personalen i receptionen var spansktalande när vi var där.
    Vi pratar ju spanska, men jag hörde att dom pratade riktigt bra engelska med andra, så det går att göra sig förstådd! ;)…

  10. Hej
    Vi har precis kommit hem från Playa Feliz. Rent, fräsht, hyfsad mat (åker ni två veckor, hade jag dock inte valt all inclusive – det blev lite tjatigt även om de försöker variera sig) En svensktalande i receptionen och Fritidsresors personal är där ganska så ofta. Hoppas att ni som åker får en trevlig resa!

  11. Hej!
    När jag jämför Fritidsresors resort och Vings (Sunwing resort) , så inte nog med att det blivit billigare utan mycket bättre klass på ställena.

  12. kul att läsa även om de var länge sen du skrev, jag åker till playa feliz om en månad 🙂

  13. Gabriel, ingen skulle bli gladare än jag för aktuella uppdateringar; det hinner ju hända mycket på 2 år! 🙂
    Kul med en svensk hemsida för en semesterort. Länka gärna.

  14. Några av er som skriver här är kanske inte så resvana. Ni kanske t o m har exekutiva problem el dyl, inte debila men ändock begränsade. När ni ser bajs som flyter omkring tänker ni genast ”Usch! Måste vara charter – typiskt Fritidsresor.” slutledningsförmåga ?

  15. Ursäkta mig, Munken, men jag har flugit med Fritidsresor, Ving, Sembo, Resia etc; skit är skit om än i trasiga krus… Jag dömer efter kvalitet, inte etikett.
    Men kanske tänker ni annorlunda i Finland?

  16. Och som du kanske såg så skrev jag att det där poolbajsandet sammanföll när lokalbefolkningen var i sina privata lägenheter på hotellet, dvs inte mycket att göra med Fritidsresor, även om jag naturligtvis förutsätter att charterbolagen hyr rum på schyssta hotell med bra service…

  17. Hallå… Jag min sambo och våra två barn 1 och 4 år gamla vid den tiden, åkte till Bahia Feliz och bodde på Playa Feliz i sep-10. Sambon är inget ”big fan” av charter men gav med sig denna gång. Vi valde till all inclusive för det kändes som ett smidigt alternativ när man reser med små barn, för en semester ska ju vara SEMESTER. Jag är van charter resenär sen många år tillbaka men sambon har bara varit på ett fåtal, men det blev en positiv överraskning för min bättre hälft. 🙂 Polområdet var lungt och skönt, man kunde gå till det stora området med om man ville ha mer ös , maten tycker jag personligen på buffe restaurangen i huvudanexet var kanon på kvällen. Man kunde välja en köttbit som man ville ha så grillade de den direkt perfekt tycker jag. Sen fanns det hur mycket som helst att välja på i buffe väg flottigt som nyttigt, och min personliga favvo är ju såklart dessert bordet. Nästan full pott från oss ,det var stranden som drog ner lite men jag visste hur den såg ut sedan tidigare!!

  18. Playa feliz är det bästa hotellet på grand Canaria man kan inte hitta bättre hotell jag rekommenderar playa feliz havsutsikt har man 😀

  19. Samuel,
    jo, det låter som om dom åtgärdat en hel del se’n vi var där för 3 år se’n. Fast läget gör att jag ändå inte skulle åka dit igen; gillar inte turist-byar… 🙂

  20. Vi var på Bahia Feliz i augusti 4-18 2014, och bodde på Tres Vidas . Vi var med tre av våra barn 11,10,5 år gamla. Efter aom vi hade all inklusive åt vi för det mesta där…matan var helt okej, men några gånger åkte vi till Playa Ingles för att sola och bada eftersom stranden vid Bahia är bara av stora stenar och är väldigt svårt att ta sig in , åt vi lunch på deras lokala restauranger ,en lunch kostar närmare 70 € då åt vi varsin pizza och läsk. Vi hyrde en bil och åkte till Las Palmas , på väg dit stannade vi till och handlade i köpcentrum Atletico…
    Vår enda missnöjet var då vår son fyllde år och vi pratade med artisterna som uppträder då de kör ett nummer som just handlar om att fira nån som fyller år eller firar nåt annan evenemang och de glömde honom totalt, både han och vi blev jätte ledsna och besvikna.så klart sa jag till de om detta och de bad om ursäkt ,men sonens besvikelse går tyvärr inte bort. Vi trivdes jätte bra men nästa gång väljer vi Medelhavet eftersom vatten i havet där var ganska kall, och just Bahia ligger långt från centrum och all kvälls liv , om nån gång vi väljer att åka till Gran canaria då får det bli på vinter och lite längre bort än Bahia Feliz.

  21. Tack för ”uppdateringen” Camilla!
    Tråkigt att de missade att fira sonen; födelsedagar händer ju bara en gång per år… 😦
    Håller med om att Kanarieöarna inte är direkt badvänliga. Kan verkligen rekommendera Ibiza om ni letar varma, vackra stränder; ska skriva ett inlägg om vår semester där snart… 🙂

  22. Vi har bott på Playa Feliz ett flertal gånger både v. 44-45 och i februari. Trevlig personal både i reception och matsal. I receptionen talar Carlos svenska och i matsalen talar en av servitörerna lite svenska. Maten har alltid varit bra, vi har haft halvpension, synd bara att man inte kan välja om man vill äta lunch eller middag. Lite hög ljudvolym i matsalen men det är ju ett familjehotell med mycket småbarn. Det enda jag önskar vore att man hade någon vuxenunderhållning fram mot 23.00 på Orquidea efter barnunderhållningen. Sedan när det gäller strandpromenaden så kan man utan problem gå över till San Augustin, man har dessutom förbättrat framkomligheten borta vid fiskarstranden. Det var ngn som klagade på störande grannar men vi har endast en gång haft störande grannar och det var danskar.

  23. Hej Kent,
    va’ roligt med en uppdatering! 🙂
    Perfekt att de byggt ut strandpromenaden; taxin är ju inte dyr, men alltid trevligare att kunna promenera! 🙂

  24. Det var den mest gnälliga kärringen jag hört under hela mitt liv. Stanna för sjutton hemma i ditt torp i Småland och grilla dina exotiska flintastekar till perfektion. Jävligt glad att jag inte delade hotell med dig!

  25. Jadu ”Kalle”, det var inte många rätt där inte…
    Du bor betydligt närmare Småland än vad jag gör, och en flintastek har jag inte rört sedan början av 90-talet…
    Jag är också väldigt glad att vi inte delade hotell; och ännu gladare att du inte tränar min son… 😉

  26. Fruktansvärd resa i Bahia Feliz !
    Från första dagen playa feliz rum 6..vaknade 3 15 att kackerlackor klev på armen.Jag skrek den var c.a 5 cm lång äckligt.Då tog jag foton på 10 talet ställen fanns det vägglöss små svarta djur förstora upp dem med kameran så förstår ni vad det är.Efter 14 timmar flyttade de ut oss.Nu fick vi bo på toppen tres vidas. Brant backe upp och 38 g varmt.Jag och min ospec kamrat hade nycklar kort.När vi gått hela backen och skulle gå in hade receptionen plockat bort oss detta hände varje dag.vi fick gå ner igen.Infon jag fick senare var att de gjorde detta för att jävlas med oss.Min ospec kompis blev sjuk.Jag ringde recept ingen hjälp.De placerade oss vid Privat pool som några yngre killar hyrt de festade hela natten.vidare blandade de ihop oss rykten nådde oss att det fanns en snäll och en aggressiv gäst.Jag klagade hela min vistelse. Blev flyttad till Monte feliz myror överallt rummet vid tvättstugan där tvättade de ibland hela nätterna.Jag fick flera bett och vaknade upp med blodfläckar i sängen.På Monte feliz skulle jag dessutom dela dubbelsäng.ospec.Hon fick information om att jag skulle vara aggressiv..det pratades på tresvidas det visade sig senare att de tagit fel på person. Guiderna fotade och dokumenterade hela min resa.Inga kokplattor fungerade.spillningar i hörnen av skadedjur. Till slut när jag nu är i Stockholm får jag slänga allt mitt bagage så allt bränns.Jag har fått hela min resa förstörd blivit kränkt och illa behandlad i 15 dgr…Fritidsresors Bamsehotel är inget alternativ för mina barn barn.Jag har rest med fritidsresor i 40 år och nu är jag chockad och ledsen.Mitt Gran canaria är inte ngt bra minne längre…

Lämna en kommentar