Föräldratestet – på riktigt… ;)


Allt om barn listar de värsta hälsomissarna vi utsätter våra barn för.

Hur många ”poäng” får jag?

1. Riktig mat & inga onyttiga snacks? Inte äta framför tv’n?

* Jag lagar alltid mat från scratch, det enda halvfabrikat jag använder är lasagnemix eller tomatsås, fast det är inte ofta vi äter det. Buljongtärningar räknas inte hoppas jag! 😉 Maken vill ha tv i köket, men jag bromsar med hälarna i golvet. Vi äter framför tv’n nå’n gång ibland på helgen, men inte ofta…

2. Mycket tv & dator? Uppmuntra sport?

* B&E får titta på tv eller spela på datorn en timme per dag, men oftast blir det bara en halvtimme. På helgmornar tittar dom kanske två timmar medans jag & maken sover ikapp veckan. Jag ”jagar” alltid ut ungarna så fort vädret tillåter; dom är inte aktiva inom nå’n förening, men är alltid ute & leker, klättrar, cyklar & skuttar…

3. Få maten att se tilltalande ut?

* Oooups! Nja, jag har nog inte lärt mig tallriksdesign direkt; fast å andra sidan så brukar jag inte laga oidentifierbara möljor som måste piffas upp av en rosettskuren rädisa heller… 😉

4. Mellanmål efter skolan? Frukt!

* Det är ofta som speciellt E vill dyka in i kylskåpet när han kommer hem från skolan, men regeln som gäller är frukt, mjölk eller yoghurt. Jag måste bli bättre på att köpa hem yoghurt & frukt dock; men eftersom jag är allergisk mot de flesta frukter & dessutom laktosintollerant är det svårt att föregå med gott exempel…

5. Undvik färdiga luncher till utflykter.

* Standard i många år har varit ett grillat kycklinglår, men numera vill dom ha plättar med sig. Alltid hemlagat… Dom får också med sig Mer & ett paket kex som kanske inte är det nyttigaste, men visst måste utflykter få vara lite undantag också?

6. Var en förebild?

* Nja, det är nog dåligt på den punkten, till stor del för att jag oftast rör på mig (simmar & power-yogar) när dom sover… Jag är heller inte en som tycker att sparka boll & stoja är det skojigaste här i livet… Och ärligt talat tror jag inte att B&E har påverkats nå’ vidare av det; dom har alldeles för mycket spring i benen för att bry sig om lata mamma… 😉

 

Hur blev det nu? fyra ok, ett nja och ett nej. Visst får jag väl vara nöjd med det? Jag är nog världens bästa mamma trots allt! 😉

3 tankar om “Föräldratestet – på riktigt… ;)

  1. Även om du inte fick alla ”rätt” , så är du ändå bästa mamman för just dina barn! Jag tror att både du och jag är rätt ok som föräldrar till andras barn oxå…

    Nu får du springa till kiosken och handla Topp Hälsa – för nu är den ute!

  2. du klarar testet galant! såklart, det är ju inte så lätt om man är allergisk mot frukter o laktosintollerant, va jobbigt för dig! Men bra kost och motion är i grund och botten det viktigaste, och det visar du ju att du grejar 🙂

Lämna en kommentar