Hundar välkomna på H&M


I fredags var vi ju i Kista, och naturligtvis kollade vi sommar-reorna i butikerna.

När vi gick in på H&M så såg jag till min förvåning en hund i butiken! Eftersom jag är både astmatiker & allergisk mot pälsdjur så undrade jag ju om det verkligen kan vara tillåtet att ha med sig hunden in? Jag frågade efter butikschefen i kassan, men fick prata med 2:an som inte alls tyckte det var nå’ konstigt med hundar i butiken. ”På H&M är alla välkomna!”. När jag förklarade att dom genom att tillåta hundar i butiken exkluderar oss med astma & allergier så hade hon alls ingen förståelse, utan sa bara att det var H&M’s policy att man får ta med sig hunden in, och dessutom så tillåter ju Kista galleria det!

Jag förklarade för henne, eftersom jag själv ifrågasatt till gallerian hur det kom sig att hundar får gå i centrum, att hundar är tillåtna att passera gallerian eftersom det inte finns någon annan väg genom Kista, men att det är upp till varje enskild butik om dom tillåter hundar eller inte, förutom att dom inte får vara i Foodcourten.

Jag sa också att det ju kan vara livsfarligt för mig, och andra, att prova ett plagg som en hund strukit sig emot, men som så många andra som inte lider av astma eller allergi så kunde hon inte alls förstå hur jag kunde vara så ”känslig”…

Undras vad Astma- & Allergiförbundet tänker kring det här?

Men hädanefter så får H&M’s butiker klara sig utan mina inköp eftersom hundar är välkomna på H&M, men inte asmatiker & allergiska…

 

***

Har helt glömt att uppdatera! Min vän U mailade dem & fick det här svaret:

”Skulle det visa sig att en kund i butiken är allergisk ber vi självklart kunden med hunden att lämna butiken. Vi ber om ursäkt att inte butiken följde denna policy med sunt förnuft i ditt läge. Vi kommer att kontakta butiken angående det inträffade.”

***

Det här var svaret jag själv fick:

”Hej, Tack för ditt email. Vi uppskattar när våra kunder hör av sig till oss, på så sätt kan vi bli bättre.

Vi tackar för dina synpunkter och har nu delgett Din synpunkt till butiken.

H&M ber om ursäkt för det inträffade.

Ännu en gång, vi beklagar och tackar för att du kontaktade H&M med ditt ärende.

Vänliga hälsningar

H & M Hennes & Mauritz Sverige AB”

4 tankar om “Hundar välkomna på H&M

  1. Jag har oxo reagerat på att det springer hundar i Kista C. Visste inte att dom tillät det, ska maila dom faktiskt om det. Illa, illa av HM att bemöta dig på ett sådant sätt. Kram !

  2. Men vilket jävla i-landsproblem! Varför skulle det vara livsfarligt att sätta på sig ett plagg en hund har gått emot?! Om man är SÅ allergisk så ska man äta mycket antihistamin om man ens ska kunna vistas ute.

    Det här är rakt av GNÄLL! Och bemötandet i butiken var det inget fel på. Tänk att vissa människor alltid ska begära att få prata med chefen. Usch! Är du så viktig?!

  3. Blir så jäkla irriterad på såna egoistiska människor som du! Tänker bara på dig själv o Andra allergiska. Det är bara en liten liten procent av Sveriges befolkning som är så hundallergisk att de inte kan vistas på en plats där en hund tidigare varit. Självklart tillåter HM hundar eftersom de annars skulle bli av med ca 100 000 kunder. Och ingen förnuftig hundägare låter djuret nudda några varor i butiken. Du ska samtidigt veta att HM är en av d få butikskedjorna (eller butikerna) som tillåter hundar och som hundägare blir man fantastiskt otrevligt bemött av människor som du VARJE dag om man är i stadskärnan, trots att ens hund uppför sig exemplariskt. Jag är själv allergisk mot snor, men jag klagar inte på att föräldrar tar in sina förkylda barn i butiker. Sluta vara så otroligt small-minded! Och kommer du tyvärr in i en butik DÅ kan personalen be hunden att lämna! Men man kan inte förbjuda dem ALLA DAGAR om året bara för att allergiker som du dyker upp en dag.

  4. *ASG* Kära Emma, är jag egoistisk som tycker att människor har företräde framför hundar? För mig spelar det ingen roll alls om din hund så vinner dressyr-VM & är världens sötaste – jag nyser & kan inte andas pga hen iaf…
    Det där med allergisk mot snor låter intressant; det har jag aldrig hört någon vara – betyder det att du är allergisk mot dig själv när du blir förkyld? Spännande!
    Har för övrigt pratat med diverse butikspersonal som tycker det är otroligt skönt med oss allergiker som säger ifrån – det finns hundägare som t o m låter sina hundar skita på golvet (!) och dessutom gör de inte en ansats till att plocka upp efter den; det finns det städpersonal till, var det en som påstod när ett Lindexbiträde sa ifrån!

Lämna en kommentar