Äntligen snö!


Jag är ju uppvuxen med snö; rejäla mängder och kalla dagar i pulkabacken som avslutades med djupfrysta vader och vrister av all snö som letat sig in i stövelskaft & overallärmar liggandes på rygg i snön och bara lyssna på snöns tystnad tittandes på stjärnorna…

Gävle är ju inte så hiskeligt långt norröver i vårt vackra land, men rejäla vintrar med mycket snö hade vi varenda vinter, och det är det jag saknat mest här i Stockholm, fastän jag bott här i 27 år (skrev först 17 år, men så tog jag fram miniräknaren & insåg att det är hela 27 år jag bott här!)…

Varje morgon jag drar upp persiennen & ser att snön ligger tjock på balkongen ler jag stort; som om snön sveper in mitt hjärta i barndomens glada dagar i pulkabacken…

Hoppas vi får behålla den februari ut – sen är jag redo att välkomna våren fastän den får mig att gråta & nysa…

Kommentera

