Sportlov, renovering & Blaha


Har känt mig lite blaha den här veckan; därav bristen på uppdateringar (som om det vore nå’n som saknar mig?! Eller jo; ni är ju några trogna, men många fingeravtryck blir det inte – har ni handskar på er?!).

Sportlovet delade vi ju upp i skidor uppe i Järvsö första hälften, och andra hälften skulle vi ta tag i det här med ungarnas rum på riktigt.

Skidåkningsdelen gick bra; jättebra. Helt ok väder & bra före. Fast makens skida fick ett skär där på onsdagen (sista dagen), och ena skidan lossnade, så han åkte på ett ben i kanske 10 meter innan han dråsade omkull & landade på vänster tumme.

Vi fortsatte åka resten av dagen; men på kvällen var tummen så öm, svullen & blå att vi insåg att det var lika bra att besöka akuten. Väl där tog det kanske 3 timmar att vänta, träffa läkare & röntga, men till slut kunde vi åka hem med ett konstaterande att den nog var ”bara” rejält stukad eftersom den såg bra ut på röntgen.

Vi tog torsdagen till shopping i billighetsvaruhusen uppe där & åkte hem på fredag fm eftersom vi iallafall inte kunde ge oss på att riva golv mm med makens tumme blå & gul…

På väg hem sms’ade E’s gudfar & frågade efter planer för kvällen? Eftersom vi inte hade några bestämde vi att vi skulle komma förbi hos honom efter att ha kommit hem, packat ur & käkat middag på lokala kvarterskrogen. E följde med oss dit, men B träffade kompisar någon timme innan hon också kom dit.

Redan när jag klev in genom dörren kände jag att M var på ”humör”, och mycket riktigt tog det inte mer än kanske en kvart innan han började dra upp bråket på skolan

(Veckan före sportlovet kommenterade N att K & en kompis ”såg ut som strippor” när de dansade i klassrummet. Efter lektionen frågade K varför hon sa så, med resultat att N sög tag i K och vräkte in henne i väggen, och när hon låg avsvimmad på golvet började N sparka (!) på K.

Två dagar efter det hade M’s dotter C födelsedagskalas, och N var bjuden, så på lördagen när vi var på kalaset så berättade vi för M vad som hade hänt, så att han får veta vilka slags tjejer C umgås med. Det är inte första gången som N är i blåsväder & hon är både aggressiv, får springa ute som hon vill (hennes pojkvän är 17, hon är 13, och de lägger upp halvnakna bilder på FB), och känns överhuvudtaget inte som ett bra sällskap för C som är ganska naiv & lättledd. B har mer skinn på näsan & har gått i samma grupp/klass om N sedan dagis, så vi känner henne väl och B är inte imponerad.

C hade naturligtvis inte berättat nå’t för M vad som hade hänt; och han berättade då att K hade ”förtjänat” det som hände eftersom K är så ”kaxig”! Visst; K är en tjej som tjafsar en del; men det betyder inte att man förtjänar att bli slagen medvetslös & sparkad på där man ligger!

B var en av de som var i närheten hela tiden (och som gick emellan när N sparkade medans en kille höll i N allt vad han orkade), så B har verkligen förstahandsuppgifter medan C fick höra senare vad som hade hänt (bl a från N…).

Men M fortsatte att berätta att han förstod varför C & B har glidit isär, för B är ”lika frispråkig (läs elak) som sin mamma, och C blir ledsen (vi pratar alltså om samma tjej som nästan började gråta när jag kallade henne & B för ”skitungar” (med ett skratt & en kram) när de ville ha mitt Instagram användarnamn! Jag har kallat B&E för skitungar se’n de var små, och har aldrig använt det som ett skällsord, och det vet C!), och gick vidare med att dra upp saker jag sagt för snart 3 år sedan & hur sårad han blivit!

Jag blev tårögd och gick hem där & då; och maken tillbringade resten av natten med att trösta mig. M har fortfarande inte hört av sig…

Det är säkert det som lagt en sordin på min vecka också; men nu är vi iallafall på gång med ungarnas rum; de är snart rejält urplockade & förhoppningsvis till helgen kan vi börja sälja loftsängar & måla…

 

4 thoughts on “Sportlov, renovering & Blaha

  1. Åh vad dumt han uppförde sig! Kanske han har andra problem och så fick du ta emot hans irritation istället?
    Klart jag tittar in här ibland. Tycker du dkriver för sällan numer 🙂 Storgillar din blogg!
    Kram
    Marie i Gbg

  2. Hej!
    Jo; jag kände på mig att det var nå’ sån’t; men hittills har han inte ringt för att be om ursäkt…
    Blev inge bloggande alls under sportlovet, men jag ska skärpa mig nu!
    Tack för att du hälsar på & uppmuntrar!
    (((kram)))

  3. Men herregud, jag är alldeles mållös. Vi får prata om det här nästa vecka om du orkar & har lust. Kram ! ❤

Kommentera

