Utvecklingssamtal


Dags för terminens första utvecklingssamtal – idag med dotra. Undrar lite över upplägget med utvecklingssamtalen idag; alla elever är lediga eftersom lärarna sitter i utvecklingssamtal hela da’n?

Förstår att det är effektivt; men vem sjutton kan komma mitt på da’n utan att ta ledigt från jobbet hela da’n?! Som tur var hade vi första tiden på dagen; eller tur & tur, hade vi fått nå’n annan tid hade det inte funkat, helt enkelt…

Träffade sonens gudföräldrar på skolan eftersom dom var där med C, och B svarade faktiskt när vi hejade den här gången! Hon har ju annars hållt oss på armlängds avstånd se’n hon & M skiljde sig för 2½ år se’n… Och under över alla under så svarade hon på mitt sms om att läxhjälpen var inställd i em. Hoppas hon börjar vakna till & tina lite, för det gör mig ont att se en så fin människa så bitter & isolerad…

utvecklingssamtalet? Jodå, det var väl inget nytt under solen… B kan mycket mer än vad hon presterar, men är lat & gör inte det hon kan. Dock har det ändrats dramatiskt se’n hon fick en Alphasmart som hjälper henne med rättstavningen; hon är mycket mer ambitiös, och presterar bättre. Läraren tyckte att det var bra att hon fått den, och förstod inte alls varför jag sa att jag inte är glad över att hon äntligen fått den, utan förbannad över att det har tagit sju år…

Men å andra sidan så förstod hon inte heller varför vi inte tyckte att det var konstigt att det var pratigare i klassen när de har vikarier än annars… Som jag sa; det är inte ok, men helt naturligt att barn ”testar” vikariers gränser på ett helt annat sätt än vad man gör med ordinarie lärare. Det förstod hon inte alls, och hon hade minsann aldrig pratat mer när de haft vikarie… (Skulle ha frågat vad hon använder för att putsa glorian med?)

Nåja…

Största bekymret den här veckan är bestämma mig för hur jag ska pynta naglarna inför helgens 60-årskalas… Nå’t i svart & silver som matchar klänningen blir det nog, men längre har jag inte kommit… Tips?

Kommentera

