Nu e’re helg igen!


Var klok nog att stanna hemma från jobbet igår; så viktig är jag inte för infrastrukturen att jag inte kan kolla mailen hemifrån & låta bli att lägga sten på börda på kollektivtrafiken.

Jag tog mig hem oväntat smidigt i onsdags; hade räknat med att vara tvungen att gå 2 km till Vretens t-bana, men jag var ju vinterklädd, så det hade kanske varit rent muskel-jobbigt, men jag hade iallafall inte frusit… Men jag hade turen att komma i höjd med hållplatsen precis när en av väldigt få bussar passerade, så jag fick åka buss i värmen till Näckrosen där jag hoppade på t-banan. Berättade för busschauffören att jag var förvånad att trafiken rullade & han konstaterade lakoniskt att  det inte skulle vara nå’ problem alls om folk som inte var rustade för snön skulle hålla sig hemma…

Det har jag ju själv konstaterat ett gäng gånger de här dagarna.

Ja, det är en besvärlig trafiksituation i Stockholm nu; men tänk om folk som inte absolut måste jobba kunde ha vett att hålla sig hemma? När det är klass 2 varning så har man ju en giltig orsak att inte ge sig iväg. Visst, det finns många som absolut måste iväg till jobbet, men om kontorsnissarna kunde stanna hemma så skulle vägarna bli mer framkomliga och plogbilarna skulle kunna göra sitt jobb utan att behöva köra slalom mellan odubbade bilar som flashmob’ar Prästens lilla kråka…

Måsta stockholmare är lacka på oss norrlänningar som, vana vid vinter, raljerar över kaoset i 08-land, men det handlar om sunt förnuft. Vi är vana vid snö, klär oss rätt, har dubbar på däcken, en spade, sand (med salt i) i bagaget, och gärna nå’n utsliten dörrmatta också utifall att man behöver få grepp, och framför allt så ger man sig inte ut i onödan. Det blir vinter varje år; det är liksom bara att gilla läget & inser att Moder Natur är större än oss alla…

Igår gick jag till simhallen & köpte julklapp till ungarna; ett varsit 10-kort för att bada. Dom önskar sig i princip bara pengar, men eftersom mycket av deras månadspeng går till att gå & bada så är det här roligare… 🙂

Jag köpte också ett årskort till mig själv för att både simma & gruppträna; hoppas kunna komma igång ordentligt nu & ta hand om mig själv lite bättre. Väger mer än nå’nsin, och det är inte roligt alls! 😦

Efter besöket på simhallen åkte jag in till stan med C eftersom vi skulle träffa fina Christina Stielli för en intervju som kanske landar i en av landets större tidningar under nästa år. Vet inte om vi var vad Christina förväntade sig, men det var trevligt att träffas, och få en björnkram! 🙂

Ikväll ska dotra iväg på hajk med scouterna, och imorgon lämnar vi E och C’s A i scoutstugan också. Under lördagen ska jag & maken försöka hitta julklappar och se’n hem & göra oss iordning ör 55-årskalas.

Förutsatt att jag blir av med den här whisky-rösten förstås…

Kommentera

