Sniff, sniff


*sniff*

Känner ni?!

Det är snö i luften! 🙂

Sa redan i början av september att det kommer att snöa i oktober här i Stockholm i år; och det verkar banne mig som om jag har rätt! 🙂

Jag älskar verkligen Sveriges alla årstider (utom det där kliiga i ögonen som inträffar mellan vinter & sommar förstås…); men även om jag älskar värmen så ligger hösten väldigt högt på min lista; den klara luften, de härliga färgerna och svampen…

Och nu, när dagarna blir kortare & kortare så längtar jag efter snön. Inte nog med att den är tusen gånger bättre än regn, det lyser upp & gnistrar, man kan åka skidor, skridskor & pulka…

Har gjort en högst ovetenskaplig genomgång av mina invandrade kompisar, och de som klagar högst över kyla & vinter är också de som aldrig gett vintern en chans.

Förra vintern tog vi oss an V&S som ett litet ”projekt” och uppmuntrade dom att följa med oss till Flottsbro & åka skidor; vi lånade ut utrustning & följde med. Från att tidigare ha varit helt anti vinter & gnällt från oktober till mars så började de nu prata om att åka till fjällen redan i augusti, och de är en av de familjer som hänger med oss till Lindvallen i april!

Jag tror att det allra största felet vinterhatare gör är att klä sig fel. Klart som f:n att man fryser & tycker livet är eländigt när man struntar i långkallingar & sätter på sig den snygga, men kalla, jackan!

Det behöver inte alls bli bylsigt för att klä sig varmt. I 20 minus går jag till jobbet i kjol & tunn tröja. Men, under kjolen har jag stickade strumpbyxor, och över kjolen har jag en täckkjol, jackan jag har är en riktig vinterjacka som jag köpt på Hi-Sport. Köp inte vinterytterkläder på Lindex, Kapp-Ahl, H&M osv; köp dom i en sportbutik så får du kläder som är gjorda för att vara utomhus i. Handlar man dessutom på en outletbutik som t ex Hi-Sport så kan du hitta riktigt bra jackor för 3-500 kr! Min täckkjol kostade mig 50 (!) kr där t ex…

Se’n ska man ju naturligtvis investera i ett par bra stövlar; fordrade, och med en extra thermo-sula i, och varm mössa & varma vantar.

Lager på lagerprincipen är ingen myt, vänner!

Kan ju ta ett exempel; dotra ska ju iväg med scouterna nu fre-ons.

Sova i vindskydd en natt & SMHI säger att det kan bli neråt -2C.

Hennes sovsäck är varm & bra; ska funka i extremtemp ner till -15 (men det betyder bara att du överlever, inte att du tycker det är varmt & skönt; komforttempen ligger på runt nollan), men vi köpte iallafall en ”sarkofag” till henne; dvs som ett påslakan du sover i inuti sovsäcken. Den vi köpte är i sidentyg; det tunna tyget höjer sovsäckens temperatur med 5 grader!

Förbanna inte mörkret – tänd ett ljus!

Eller, förbanna inte vintern – klä på dig! 🙂

2 thoughts on “Sniff, sniff

  1. ÄNTLIGEN kan jag kommentera hos dig ! När jag försökt via jobbet så går det bara inte, går inte att skriva en enda bokstav 😦 Men nej, jag gillar inte vintern. Hösten älskar jag men jag tror det handlar om rädsla att halka igen (du minns hur illa det gick för ett par år sen?) och så klart : det är KALLT!

Kommentera

