MatHem & Monika Ahlbergs matkasse


För några veckor se’n vann jag Monika Ahlbergs matkasse från MatHem.

Det var först nu som menyerna verit något som lockat riktigt (med tanke på allergier & dyl), så i fredags (Fredag den 13 (!)) fick jag hem en kasse.

Första intrycket var Lyx! Det var en fröjd att plocka ur krukor med basilika, gräslök & timjan, lax, kalvfärs, fina grönsaker… Det känns som väldigt ”fin” mat för en tämligen rimlig peng (om man nu inte har turen att vinna en kasse som jag gjorde…).

Så här har maträtterna fallit ut:

Kotletter marinerade i ingefära & soja.

Lättlagat; men eftersom jag aldrig använt mig av ingefära tidigare så hade jag gärna sett en tydligare instruktion än att man skulle tillsätta en bit ingefära till marinaden. Men betyget blev gott från hela familjen; änglamat tyckte sonen. Själv hade jag gärna sett att marinaden innehållit lite mindre soja eftersom det blev lite salt…

Kalvfärsbiffar med ungsrostade grönsaker & dijonkräm.

Samma sak där; hade ingen aning om att man bara ska använda bladen på timjan, så jag hackade hela kvisten, och fick sedan stå & plocka bort små stjälkbitar som blev hårda som barr…

Det var dock snålt med grönsaker; ungarna är ju livrädda för paprika & sån’t, så jag kokade ris till dom på sidan om, och det var lika så bra eftersom grönsakerna (2 paprika, 1 gul lök, 1 röd lök & 1 zucchini) bara räckte precis till mig & maken.

Jag & maken gillade biffarna, men sonen tyckte det var ”smaklöst” & dotra åt bara 2 av 3 biffar fastän hon i vanliga fall älskar färsrätter…

Ungarna rörde inte dijonkrämen & jag tyckte den var lite frän i smaken. Maken å andra sidan, som gillar senap, tyckte den var jättegod….

Pasta m kallrökt lax, ruccola & avocado

Kassens lågvattenmärke… Jag känner absolut inga barn överhuvudtaget som äter rökt fisk, och allra minst kallrökt, så redan i söndags började dom gruva sig över att det skulle landa lax på tallriken, och dessutom inte ens tillagad…

Den här aversionen eskalerade in absurdum & när jag nu skulle göra den insåg jag att det krävdes en hel del improvisaton… Jag gjorde iordning såsen (citron & sweet chili m oliviolja) & hällde den över pastan, men brynte skinka m vitlök till ungarna & gjorde salladen som ett tillbehör till laxen. Det var ätbart, men inte direkt gott; men å andra sidan så har jag också svårt för konsistensen på kallrökt fisk.

Lite trist att cocktailtomaterna börjat bli småludna av mögel; fick slänga 5-6 tomater som inte var ok.

Imponerad av att avokadon fortfarande var ätbar (bara lite svart & väl mjuk…), men det var det enda som imponerade idag…

Citronmarinerad kyckling

Tänk att jag aldrig tänkt på att man kan banka kycklingfiléerna tunna; det går ju supersnabbt att steka dom när dom är 3 mm tjocka! Att marinera dom in citron gör ju också att stektiden decimeras…

Ungarna gillade kycklingen, men tyckte den smakade lite väl mycket citron; tror jag ska testa lime nästa gång? Gott med timjan i marinaden också. Har lärt mig att använda färska örter den här veckan!

Det var också en gräslökssås till, på gräddfil. Lite trist att man inte kan välja laktosfria alternativ (jag betalar gärna extra för det!), men maken tyckte den var god…

Sista rätten i kassen är lax med sparris, men eftersom laxen är djupfryst & ungarna så ”mentalt allergiska” mot lax så spar jag den till ett annat tillfälle när det inte blir ungar kring bordet; eller tills traumat över den kallrökta lagt sig… 😉

En summering:

+ Det är himla praktiskt att få hem allt som behövs så där i ett svep; man kan ju dessutom passa på att handla annat man behöver & få det levererat tillsammans med kassen. Jag behövde bara gå på Ica en dag förra veckan mot dagligen vanligtvis!

+ Spännande att få en spark i baken & lämna det gamla invanda! Både att testa nya råvaror & nya sätt att laga till gamla favoriter! Man tjatar ju alltid på ungarna att dom åtminstone ska smaka, och nu blev det så för oss vuxna också! 🙂

+ Leveransen. Trevliga, hjälpsamma killar (har inte sett nå’n tjej de gånger jag köpt vanlig mat heller) som verkar trivas med sitt jobb. Kommer speciellt ihåg vårt första inköp när maken, på kryckor pga ryggskott, blev erbjuden inplockning av färsk- & frysvaror i kyl & frys! Det lilla extra…

– Priset. Jag vann ju den här kassen, så jag kan ju inte säga att det var dyrt den här gången, men att den kostar 790 kr känns lite väl dyrt när t ex Citygross har ett alternativ som kostar 599 kr hemkörd & 549 kr om du hämtar den själv… Nu har jag ju inte testat CG, men jag gillar upplägget med en färsrätt, en fiskrätt, en charkrätt, en kycklingrätt & en kötträtt, och recepten ser fräscha & snabblagade ut.

– Potatisen räckte inte (med en rätt kvar att laga) och tomaterna blev ludna så man var tvungen att slänga flera stycken.

Ett tips: Det skulle vara praktiskt om man kunde få recepten på länk så man kan hämta hem den till mobilen & stödhandla det man behöver komplettera med. Lapparna blir ganska solkiga efter ett par da’r i köket också, så mobilen känns som ett fräscht alternativ. 🙂

Tack MatHem för vinsten; det var en spännande erfarenhet! 🙂

4 thoughts on “MatHem & Monika Ahlbergs matkasse

  1. Kul att få prova! Mina ungar gillar faktiskt fisk i alla versioner och både på längden och tvären och har alltid gjort. Lite udda kanske, men väldigt praktiskt eftersom det finns mycket att göra, är enkelt och ganska billigt. Vi har funderat på en sån där kasse, men insett att det är för dyrt eftersom vi ofta handlar på förmiddagarna då det är mycket som reas pga kort datum. Så det får vänta ett tag till 🙂

  2. Mina är lite fisk-kinkiga; men kallrökt fisk tror jag inte det är många 10-13-åringar som gillar?
    Vi som inte kan fm-handla får lösa det på annat sätt! 😉

  3. Men så härligt och vilken tur att vinna. Ingefära kan användas både som bit eller riven i marinad, ops kan tänka mig att det var kvistigt med hel timjan nerhackad. Lite konstigt att de inte beskrev kryddorna bättre, det är många som aldrig använder sånt. Beror väl också på vilken typ av mat man lagar, du är väl en fena på mat som kommer från Kuba och alla de ingredienserna
    Det är jättegott att banka ut fläskfilé/färsk skinka/kycklingfilé, senast i lördags gjorde jag det med kycklingfilé, fyllde med en röra av rökt kyckling/massor av persilja/lite dijonsenap,salt och peppar. Rulla ihop stek långsamt i smör, häll på grädde mot slutet som det får puttra i. Kan tänka mig att pepparrot (riven) också är gott att rulla in i rulladerna, det finns massor man kan rulla in … katrinplommon, kronärtskocksbottnar i bitar … man kan nog ta vad sjutton som helst.
    På tal om att banka kött … kom ihåg att banka allt kött du ska grilla i sommar, det blir så himla mycket godare, men det ska inte bankas så att det blir tunt utan lite lagom, pröva med karrén nästa gång ni står där vid grillen.
    Nu ska jag rösta på dig i inlägget ovan. Kram

  4. Det där med att rulla ihop har jag aldrig testat, men det ska jag göra nu; låter ju kanongott & säkert sån’t man kan lura i ungarna också! 🙂
    Banka brukar jag göra, men har av nå’n anledning aldrig tänkt på att banka kyckling… Man lär sig nå’ nytt hela tiden! 🙂
    Tack för rösten; man kan rösta varje dag tydligen… 😉

Kommentera

