Malmö


I onsdags styrdes kosan mot Malmö.

Tåget kom i tid, och höll tiden någotsånär hela tiden; kom fram några minuter se’n & det lär man väl säga är ok för en resa på 5 timmar?

Hotellet jag bodde på, Elite Savoy, låg precis mittemot Centralstation; och som det sig bör låg en liten å däremellan…

Jag måste erkänna redan nu att jag blev blixtförälskad i Malmö… I mycket påminde det mig om Gävle, vilket naturligtvis inte är nå’n nackdel för en 026’a, liknande arkitektur & struktur…

Jag blev imponerad av hur rent det var överallt, och vilket strålande matutbud det fanns både här & där; speciellt foodcourten på Centralstation där jag käkade middag innan jag medicinerade mig & kröp i säng.

Medicinerade mig? Jo, jag hade visst feber när jag åkte dit; och knaprade Day- & NyQuil hela resan; men jag tror jag skulle gilla Malmö äve odrogad… 😉

Efter hotellfrukosten (laktosfritt på buffén; imponerande Elite!) tog jag mig ut till mässan. Frågade en taxichaffis som påstod att det skulle kosta 250-300 kr att åka ut till mässan. Gick sedan in på station & frågade hur man kunde åka dit kommunalt? 21 kr & två hållplatser senare stod jag i mässområdet!

Alltså, den kommunala tågtrafiken där fick mig att gapa; snyggt & modernt, och effektivt; fick mig att känna mig som kusinen från landet trots att jag bott i Sthlm från -88 & inte är lättimpad…

Mässan var däremot mer eller mindre slöseri med tid. Kom dit 10:30. Träffade leverantören & var färdig att åka hem vid 12… Tyvärr gick inte mitt tåg förrän vid 17:11, så det blev en väldans massa timmar att slå ihjäl innan jag kunde åka hem. Försökte boka om, och trots att jag åkte ej ombokningsbart så var SJ-damen snäll nog att kolla, men allt var fullbokat…

En promenad i stan & lunch fördrev tiden något; men nästan två timmar tillbringades på golvet brevid handikapptoan eftersom det fanns en kontakt för att ladda mobilen där…

Det var ju en annan sak… Sitter där på golvet & pillar mobil & läser när det kommer fram några ordningsvakter… Tänker att nu blir jag utskälld för att jag snyltar stationsel, men inte alls! Han vilel bara berätta var det fanns en kontakt med bänk bredvid så jag skulle slippa sitta på golvet & bli kall! 🙂

Kom hem vid 22 efter en något mindre trevlig hemresa; men det var inet SJ’s fel, utan ett gäng med pojks som klev på i Lidköping & höll på att dryga sig i 2 timmar. Tant bet sig i tungan många gånger ska jag påpeka…

Maken hämtade vid station & Ninni var väldans glad att få krypa ner i sängen när hon kom hem… 🙂

Kommentera

