Samsung Galaxy S2


I slutet av november köpte jag ny mobil.

Mina första mobiler var Nokia, och jag trivdes verkligen med deras layouter, kamera etc, men tyvärr så har dom ju inte direkt vuxit med uppgiften, utan har blivit omkörda av de flesta andra tillverkarna.

Min första touch-telefon blev därför en Samsung Touchwiz, som jag stortrivdes med, men när den började bete sig så fanns det ingen Samsung som lockade, utan det blev en Sony Ericsson Vivaz; sista generationen Symbian, vilket snart visade sig i en app-fattighet som gjorde att jag avundades alla mina vänner…

Men nu, när det blev ny mobil-dags igen, så velade jag mellan iPhone och Samsung Galaxy S2, men Samsung vann för att jag dels kan upplägget, men framför allt pga snabbare processor & bättre kamera (8 Mp, HD inspelning). Se’n är jag ju faktiskt allergisk mot äpplen… 😉

Storleksreferens; jag är bara 156 cm lång, och har följdaktligen inte alltför stora händer:

(Kanske ska tillägga att det där grå-prickiga fälten är delar av skärmskyddet som jag klippte till & pimpade lite med; orginalfälten är helt lack-vita) 🙂

Jag har inte ångrat mig en sekund; Galaxy S2 är inte bara snygg & snabb, den är praktisk och smidig också!

Favorit-features är:

* När du ska ringa & öppnar loggen kan du antingen höger-swipe’a för att ringa, eller vänster-swipe’a för att skicka meddelande. De nr du använder oftast lagras dessutom i en Favorit-lista där du lätt hittar dina vanligaste nr.

* För att Googla så håller du fingret nedtryckt till vänster om Hem-knappen när du är på startskärmen; du behöver inte bläddra fram appen.

* En snabb vänster-klick i samma fält öppnar en genväg för att bla Redigera eller lägga till något på startfältet, men min favorit där är ”Inställningar” eftersom du snabbt kommer till mobilens ”kommandocentral” där du enkelt ställer in allt du kan tänka dig.

* Bl a under inställningar kan du enkelt under Program hantera installerade appar, men också se programmens minnes- och batterianvändning för att snabbt anpassa inställningarna för att mobilen ska må så bra som möjligt.

* En annan pärla som jag lagt till på start-skärmen (ligger annars under Program) är Minneshanteraren där du med en knapptryckning kan se vilka program som är aktiva, hur minnesstatusen ser ut, och rensa bort alla bakgrundsprogram och processer.

* Social hub följer med där du har samlat dina olika mailkonton, Facebook & Twitter, och enkelt kan synka dessa, men apparna för Twitter & Facebook är inte lika bra som TweetDeck (som jag använder för Twitter, men som också funkar till Facebook), och till Facebook använder jag FB’s egna app.

* Det följer också med Game, Music & Readers hub, men jag har inte riktigt förstått tjusningen med dem; letar hellre rätt på mer specifika appar på Android Market, eller Samsung Apps…

* Batteritiden är väldigt bra; även efter en dag av flitigt användande med Twitter, Facebook, Wordfeud & fotande så har jag oftast runt 30% batteri kvar framåt kvällskanten. Riktigt imponerande!

* Något som dock är frustrerande är att jag inte fått med alla nr från min gamla mobil, och jag har ännu inte lyckats lista ut hur man kan reg’a mer än ett nr per kontakt utan att bli uppringd av denne. Saknar också möjlighet att kunna lägga in födelsedagar & bli påmind om dessa, men det finns säkert en app för det… 😉

Appropå appar; just det här med app-utbudet har ju länge varit ett argument för att använda iPhone; men med dagens utbud på Android Market & Samsung Appstore så lider man verkligen ingen brist på bra program; flertalet dessutom gratis om man står ut med en lite reklam-strip då & då…

Kan avsluta med ett tips till – köper du en ny mobil, så gå in på YouTube via en dator och sök på din nya telefon; du kommer att hitta massor med genvägar där som inte finns med i manualerna!

* * *

Kom ju på två saker till!

* När du ska ringa någon, och är på Knappsatsen & ska ringa en kontakt så kan du börja skriva namnet med bokstäverna på knapparna så kommer nr’et upp på t ex alla ”Petra” du har i din kontaktbok.

Så här:

(För övrigt Västerorts bästa pizzeria när jag ändå håller på att göra reklam… 😉 )

Mycket smidigare än att leta i kontaktboken om man har många inlagda!

* Och om du vill ta en bild av din mobilskärm så trycker du samtidigt på På/Av-knappen uppe på höger sida & Hem-knappen mitt fram så landar bilden i en folder som heter ScreenCapture under Galleri.

Äsch, lika bra att köra en 3dje grej när den nu poppade upp. Ursäkta röran! Skulle kunna baka in det i orginaltexten, men då kanske du missar det om du kommer tillbaka? 🙂

* Det är ju alltid när man bäst behöver mobilen som den där eländes batterilampan börjar blinka att den är hungrig & då vet man inte riktigt vad man ska göra… Eller, det gör man visst, för om du klickar på vänsterfältet på Hem-skärmen & väljer Inställningar så kan du sedan välja ”Energisparläge”. Antingen kan du välja ett läge som hela tiden spar batteri, eller så kan du ställa in den så att Energisparläge automatiskt aktiveras när du har mindre än 30% batteri kvar! Oumbärligt! 🙂

5 thoughts on “Samsung Galaxy S2

  1. Bara för att jag köpt en produkt och sedan skriver vad jag tycker om den?
    Det borde du veta vid det här laget att jag skriver vad jag tycker om det mesta, både bra & dåligt, och det skulle aldrig falla mig in att ta betalt för mina åsikter, lika lite som det skulle falla mig in att fråga dig om du fått betalt för ditt inlägg om t ex Spamalot idag…

  2. Jag har inget emot om du skulle få provision och det borde du faktiskt få för den texten eftersom den var så otroligt utförlig och positiv. Tycker du ska tips Samsung om ditt inlägg 🙂

  3. Pingback: 2012 | Coño – på ren svenska!

Kommentera

