Knölar!


Eller iallafall lökar… Köpte ett gäng vårlökar från www.Odla.nu tillsammans med mamma för ett tag se’n, och nu när vi har köpt jord så tänkte jag roa mig med att peta ner dom i jorden medans ungarna är på scouterna. Längtar efter att se rabatterna spraka av färg i vår! 🙂

Den andre knölen är min käre son…

Var på utvecklingssamtal igår & tydligen så är det så att han har slappat ur fullständigt; han arbetar inte som han ska på lektionerna, och sitter & såsar i största allmänhet…

Han sover som han ska (lägger sig 20, släcker lampan 20:30 och sover till 7 när väckarklockan ringer), men däremot så hade fröken noterat att han äter dåligt på lunchen; nå’t som jag också märkt hemma att han slarvar med. Visst jag ser till att han äter upp det han lagt för sig, men den där killen med glupande aptit verkar ha tagit semester?

Jag gissar också att det här med svågern har satt sina spår hos honom; ena dagen har han en farbror som leker med honom, hittar på saker & gör en massa, och nästa försvinner han ur sikte utan ett ord… Visst har jag förklarat på deras nivå att farbror har gjort bort sig mot mig & att han flyttat för att han skäms för vad han har gjort, men det är ju inte helt enkelt att förstå för en 10-åring iallafall. Dom vet ju själva att om man gör fel mot någon så ber man uppriktigt om ursäkt & gottgör för det dumma man gjort, så är det bra se’n, så att förstå att farbror, som är en vuxen människa, smiter iväg med svansen mellan benen rubbar deras världsbild några grader…

Jag sa dock inget om det till fröken…

Så nu börjar vi med kadaverdisciplin och Omega-3 igen. Och jag har lovat att om han ryckt upp sig till vårt uppföljande möte (24/10) så ska han få ha ett nytt pyjamasparty eftersom det bara var en som kunde komma förra gången… Det kan också tänkas bli ett par tå-skor om det gått riktigt bra.

Och nej, det är inte alls så att han har svårt för sig för att han inte kan; han ligger i absoluta toppskiktet i klassen; läser på luspunkt 18c (LUS 18a är mål för åk 6, han går i 4:an), ligger långt fram i matten och är en naturbegåvning vad gäller geografi och engelska, det är helt enkelt så att han fortfarande har sommarlovet i kroppen, och säkert en hel del hormoner också, så nu gäller det att styra in honom på rätt kurs igen…

3 thoughts on “Knölar!

  1. Låter som min W lite som gäääärna väljer att göra annat än ex läxorna. Tjatar mig blå hemma men han har blivit lite bättre nu.
    Kram !

  2. Ja så är det nog med alla barn då och då. Ibland kanske inte skolan känns så rolig heller. Som du sa så bra: sommarlovet kvar i kroppen!
    Marie

  3. Ullies, i E’s fall så är det inte läxorna som är problemet, konstigt nog. Han gör läxorna utan nå’ större gnäll, men däremot så hamnar han i dvala på skolan tydligen. Mycket därför jag blev så förvånad också; jag har ju inte sett nå’ här hemma…

    Marie, jag hoppas att det är en tillfällig svacka så han snart kommer tillbaka från sommarlovet fullt ut! 🙂

Kommentera

