Linssoppans dag


Eftersom jag älskar linser så måste jag ju vara med på Linssoppans Dag, även om jag sällan matbloggar annars! 🙂

Det här är grunden:

Dvs:

500g linser

1 pkt bacon

2½ hg köttfärs

1 Kina-vitlök

1 liten lök

1 paprika (brukar ta röd för färgens skull, men nu hade jag bara grön hemma)

3 små morötter

3-4 lagerblad

½ tsk spiskummin

½ msk tomatpuré

(Om du har en chorizo hemma kan du gärna skära i den också…)

Dessutom:

½ stor ölburk, gärna mörkt

3 buljongtärningar el. fond

Salt, svartpeppar, oregano och en skvätt soja.

Bryn bacon, köttfärs & vitlök. Ha i den finhackade löken.

Medans köttfärsröran puttrar sköljer du linserna. Rör om med handen i kallt vatten, och fånga upp alla tomma skal & annat bös som flyter upp till ytan med en tesil – värsta tricket! 🙂

Koka upp linserna & koka tills dom är halvmjuka (älskar smaken på halvkokta linser, så jag testar kontinuerligt! 😉 ) medans du pytsar i kryddorna och tomatpurén i köttfärsröran. Häll ölen över köttfärsen & låt det puttra.

När linserna är nästan färdigkokta häller man över köttfärsröran och hivar i den tärnade paprikan & de slantade morötterna. Rör i buljongtärningarna också. Låt koka tills morötterna är mjuka.

(*ASG* Jag såg precis att det ser ut som om tallriken lipar åt mig!)

Jag äter gärna mina linser med lite ris till, men maken vill inte ha det – en smaksak helt enkelt! 🙂

One thought on “Linssoppans dag

Kommentera

