Nobelpriset i litteratur 2010


Det verkar vara en röd tråd i Nobelpriset det här året…

* Medicin – Robert G. Edwards – Provrörsbarnets pappa.

* Fysik – Graphene – ett ledande kolmaterial, bara en atom tjock.

* Kemi – Molekylmakeri – hur man får kol att binda sig i molekyler fast det inte vill, eller Konst i provrör som dom också kallade det.

Alltså måste ju litteraturpristagaren också ha nå’t med kol & provrör att göra, eller hur?!

En snabb koll på www.Bokus.com ger vid hand att Ralf Rothmann skrivit nå’n bok som heter Mjölk & Kol. Det låter ju som en bra kombo mellan kol & provrör?! Kolet säger ju sig självt, och ett provrörsbarn måste ju också ammas… 🙂

Googlar man på Ralf Rothman så hittar man en tysk född -53 som verkar ha fått flera litteraturpris; han är väl kanske inte kufisk nog för ett Nobelpris, men nog skulle det vara trevligt att vila ögonen på honom på prisutdelningen?!

Så mitt heta tips är alltså att Raffe får årets Nobelpris i litteratur! 😉

Uppdaterad!

Det blev peruanske Mario Vargas Llosa som fick priset. Han är ju trevlig att vila ögonen på också… 😉

(Sen är han ju en bra författare också…)

4 thoughts on “Nobelpriset i litteratur 2010

  1. För första gången på jätte länge blev jag glad när jag hörde att han fått priset. När jag bodde i Finland på 80-talet hade jag en spanska lärare från Colombia som var en riktig fan av Mario Vargas Llosa. Jag fick läsa hans böcker och diskutera dem. En annan jag fick bekanta mig var Gabriel García Márquez, som även han fått priset. Det visar sig att dessa två har haft en och annan dunst med varann! Kul att tänka på min lärare, som själv är riktigt intressant. kolla här! http://www.wasiwaska.org/

  2. Det var som en kompis sa, Svenska Akademien börjar tappa greppet – Vargas llosa finns det ju faktiskt folk som har läst! 😉

    Spännande att du snubblade över din lärare så där; det låter väldigt ”flummigt” det han håller på med (och med flummigt menar jag att jag inte fattar nå’t, inte om det är rätt eller fel!), men vilken underbart vacker miljö!

  3. Hej Ninnibeth!
    Roligt att du trodde på Raffe. Vi tycker också att han är en bra författare. Och om du vill läsa honom, skicka mig ett mejl med din adress, så skickar vi dig Mjölk och Kol!
    /Jörn

  4. Pingback: Mjölk och kol « Coño – på ren svenska!

Kommentera

