Allt annat än brun dag


Tänkte dela med mig av en helt vanlig måndag i Mitt Sverige:

* Vaknade vid 6:32 av klockradion. Vände på mig & skuffade lite på kubanske maken för att väcka honom.

* Vaknade igen vid 7 när mina svensk-kubanska ungar kröp ner i sängen och väckte mig med varma pussar & iskalla fötter.

* Duschade & klädde på mig. Ungarna käkade frukost i skålarna dom fått från min amerikanska kompis, som nu bor i Edinburgh.

* Packade B’s matsäck – friluftsdag idag. packade också ner regnkläderna hon fått ärva efter sin rumänsk-persiska klasskompis som snart är huvudet längre än vad jag är.

* Gick iväg med ungarna till skolan. Hejade på svenske grannen som är gift med asiatiskan som har så himla fin trädgård. Fick också en kram utanför dagis av vår förra grannes dotter; hennes pappa är persisk-polsk & mamma är svensk-italiensk.

* Bussen kördes av en afrikansk kille som alltid ler & är glad. Fast bakom ratten är han vildare… 😉

* I Ärvinge klev min finlandssvenska busskompis på & vi snackade lite innan vi båda fortsatte läsa tidningen.

* Hann med att sms’a med min sydafrikanska kompis också innan bussen var framme.

* Gick in på kaféet här bredvid & köpte mig en morgonmacka av libaneserna som driver stället.

* Pratade lite med de svenska kollegorna vid kaffemaskinen.

* Svarade på mail från en belgisk kollega & kollade FB. Mina chilenska, bolivianska, kubanska, venezolanska, svenska, amerikanska och sydafrikanska vänner skakade på huvudet åt valresultatet. Några är röda, andra är blå eller gröna, men inga är bruna.

Idag efter skolan ska B’s polska klasskompis följa med oss hem & göra läxorna, vi får se om den palestinska kompisen -följer med E hem också, eller om det bara blir den rumänsk-persiska?

Tror jag ska laga thailändsk kyckling i röd curry idag till middag?

Ska vi slå vad om att min dag är färggladare än Jimmie Åkessons bruna?!

3 thoughts on “Allt annat än brun dag

  1. Jag måste få fortsätta på din historia och berätta om avkroken Djursholm!

    – körde min dotter (som är född på andra sidan jorden) till dagis
    – dottern kramade sin bästis som är persisk-svensk
    – hälsade på fröken som är från Japan
    – vinkade åt finska pappan som kom med adopterad dotter
    – gick långpromenad med väninnan som levt i sydafrika
    – smsade med tyska väninnan som vill flytta tillbaka till Berlin
    – hennes kille som är halvt indisk är i upplösningstillstånd
    – tre finlandssvenska vänner hakar på min idé att grunda invandrarpartiet Mumintrollen
    – den som jag delar mycket med hade blivit utpekad som jude som inte hör hemma här (efter 150år)
    – väninnan inser att hennes man och två barn nu inte mera är välkomna i Sverige

    Och notera att jag knappast hunnit gå utanför dörren pga deadlines och jobb. Skulle jag gått in på kontoret hos en av mina s•v•e•n•s•k•a kunder så hade jag träffat en italienska, en persiska, en iranska, en irländska, en engelsman, en turk, en grek och två amerikanare.

    Ikväll äter vin Sri Lanka mat till middag och dricker italienskt vin och alla svenska vänner är bjudna!!!!

Kommentera

