Vänskap


En blogg som jag gillar att läsa är Magdalena Graafs. Hon verkar vara en varm & skön tjej som inte har ett dugg med alla tidningsrubriker att göra. Två gånger har hon ordnat bloggträff; första gången tog platserna slut innan jag hann boka, och andra gången blev jag tvungen att avboka. Tredje gången gillt?! 🙂

Temat på hennes blogg den här veckan är vänskap, hennnes vänner har även bett läsarna att skicka in sina egna tankar om vänskap.

Jag tänkte inte skicka in nå’t till den bloggen, men det har satt igång lite tankar som jag tänkte utveckla här…

Vänskap för mig är kärlek. Kärlek, respekt & generositet. Jag älskar mina vänner, jag respekterar deras åsikter & jag ställer upp & hjälper mina vänner och vet att dom alltid finns där för mig också.

En riktig vän dömer inte & sätter upp nå’ regler, en riktig vän respekterar att jag tycker olika, en riktig vän lyssnar utan att döma. En riktig vän är verkligen ”i nöd och lust”.

För mig är vänskap som ett äktenskap;  man stöttar varandra, man skrattar sig vindögd tillsammans, man lyssnar & hjälper. Fast det fysiska får stanna vid en kram… 😉

Som ni som brukar hälsa på här vet så blev jag mobbad hela grundskolan, från 2:an till 9:an. Varje dag fick jag höra hur ful & dum jag var. Att jag var smartast i klassen och alltid hade bäst på proven underlättade inte heller. Det tog många, många år för mig att kunna kränga av mig den ryggsäcken; egentligen är det först se’n jag träffade maken för 15 år se’n som jag insåg att jag är värd att älskas för den jag är, på insidan…

Visst, jag hade några förhållanden innan vi träffades, men jag inser nu att jag snarast var nå’t kuttersmycke för de karlarna; det var inte mig dom ville ha, det var de avundsjuka blickarna från deras kompisar eftersom A var 10 år äldre än mig & C var hela 16 år äldre… Det innebar ju också att jag var ung & dum och gjorde allt för att vara till lags.

När jag träffade maken var det som en uppenbarelse. När vi träffades på krogen i februari -95 var jag fortfarande tillsammans med C. Jag var olycklig, och i tanken var jag på väg; men jag var ju så värdelös & hur skulle jag klara mig själv?

Jag var ute med bästisen C, som jag nu känt i 23 år. Mitt ex var utomlands & vi skulle bara gå ut & skratta & dela på en flaska vin… Av en slump springer vi ihop med C’s dåvarande kille, V. Han var där med Maken, som föll som en fura. jag var inte alls intresserad, men han pumpade C på detaljer & tjatade på henne att han ville träffa mig hela våren.

Sommar’n kom, och jag hade börjat packa i tanken; droppen kom när mitt ex drog till Gotland för att jobba, men inte ens brydde sig om att jag skulle bli ensam över min födelsedag.

C bjöd hem mig till sig för att fira min födelsedag. Absolut! Men eftersom Maken då sov på hennes soffa eftersom han blivit av med sitt 2:a handsboende så fick jag henne att lova & svära att inte berätta för honom att jag skulle komma dit, så han inte skulle få för sig att stanna hemma (det var en lördag)!

Jag kommer dit, och Maken kommer ut från badrummet, nyduschad, långhårig & vältränad – den fule ankungen hade blivit en svan under våren! 😉 Han bestämde sig genast för att inte gå ut & kraschade mitt & C’s födelsedagsfirande! Jag protesterade inte… 😉

Jag var ju fortfarande tillsammans med exet, och att vara otrogen skulle aldrig, aldrig falla mig in, oavsett hur olycklig jag var i mitt förhållande…

Påföljande helg åkte jag över till Gotland & gjorde slut med ex’et. 4 dagar senare gick jag på första dejten med Maken, och ytterligare 25 dagar senare flyttade vi ihop i en gemensam etta i Akalla…

Naturligtvis kraxade olyckskorparna att han bara var tillsammans med mig för uppehållstillståndets skull, men dom tystnade snart, och nu snart 15 år senare så är det flera som bett mig om ursäkt för hur dom tänkte & pratade…

Vänskap var det ja… Maken har alltid älskat mig för den jag är – och i och med att han såg mig som värd att älska, så insåg jag själv att jag inte bara duger, utan är en j:vligt bra människa! 🙂

När jag väl insåg det så var det heller inte svårt att få vänner; jag var ju faktiskt ganska trevlig & rolig att vara med… 😉

Nu har vi helt underbara vänner; vi umgås flitigt med B&M, G&M och D&M som alla har barn i våra barns åldrar, käraste C&A som alltid finns där för mig & är som en familj, och dessutom har vi härliga grannar som vi umgås flitigt med. Dessutom har vi andra kompisar som vi kanske inte umgås lika flitigt med, men inte desto mindre hjärtligt.

Vi ställer alltid upp för våra vänner, må det vara barnvakt, trädgårdsprojekt, målning eller flytt, och vi vet att dom alltid ställer upp för oss.

För mig är en riktig vän en som alltid finns där, och nu är jag aldrig ensam… 🙂

Kommentera

