Kycklinggryta med ananas


Som vanligt improviserade jag vid spisen, men om jag kommer ihåg rätt så var den såhär för 4-5 vuxna (eller 2 vuxna & 2 barn en dag & rester till 2 vuxna da’n efter… 😉 )

4 kycklingfilér i ”skivor”

1 burk krossad ananas

1 burk ört crème fraiche

2 dl vispgrädde

1 röd paprika (jag använde spetspaprika, men det funkar nog med vanlig också), stora bitar

5-10 champinjoner (beroende på storleken), dela varje champinjon i 4 bitar

Vitlök, 1 msk finhackad

Sweet chili sås, 2 msk ungefär

Soya, lite lagom; mest för färgens skull

Grovmalen svartpeppar (OBS! Inget salt eftersom sojan är salt!)

Gör såhär:

Bryn kycklingen i en gryta (gjutjärn är perfekt!). När den börjar få färg tillsätter man ”lagom” med svartpeppar & vitlöken och paprikan & champinjonerna.

Medan kycklingen bryns (rör om då & då) så blandar man de övriga ingredienserna och när kycklingen är stekt så häller man över blandningen, sänker temperaturen & sätter på locket så får det puttra medans man kokar ris.

Det är säkert jättegott med en fräsch sallad till, men jag var för lat för det…. 😉

One thought on “Kycklinggryta med ananas

  1. dina recept liknar mina… inte så noga helt enkelt, men rätt så gott! Jag brukar också glömma lite vad det var jag gjorde…

Kommentera

